Hop til hovedindholdet

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune logo

Kompetenceudviklingsforløb for pædagoger - Leg, pædagogisk organisering og stueledelse


Dato og tid

Torsdag d. 28. august 2025 kl. 12:00 til torsdag d. 30. oktober 2025 kl. 16:00

Tilmeldingsfrist

Onsdag d. 6. august 2025 kl. 16:00

Sted

KP - Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V KP - Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V

Kompetenceudviklingsforløb for pædagoger - Leg, pædagogisk organisering og stueledelse


Arrangementsbeskrivelse

’Arbejdsgruppen for Stærke Arbejdsfællesskaber’ har sammen med forvaltningen og KP udviklet fire kompetenceudviklingsforløb for pædagoger. Forløbene er en del af vores arbejde med kapacitetsopbygningen ift. stærke børnefællesskaber og samtidig en del af arbejdsgruppens arbejde med den indsats i kvalitetsstrategien, der handler om fastholdelse af vores dygtige medarbejdere.

Alle fire forløb handler først og fremmest om leg - om forskellige legepositioner, krop og sansers betydning i leg, børns deltagelsesmuligheder i leg og om legestemninger. Herudover vil hvert forløb have sin egen særlige toning med et afgrænset fagligt fokus. De fire forløbs titler er således:

1. Leg, børnefællesskaber og alle børns deltagelsesmuligheder

2. Leg og det fysiske læringsmiljøs betydning for børns deltagelsesmuligheder

3. Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder

4. Leg, pædagogisk organisering og stueledelse - herunder pædagogens faglige rammesætning af legepædagogikken i hverdagen

Målet med alle forløb er, at pædagogerne i Frederiksberg Kommune tilegner sig fælles teoretisk viden om leg og metoder til at udvikle egen legepraksis, samt institutionens legemiljø. Dagene tilrettelægges som en kombination af oplæg, øvelser og refleksion og en gennemgående legende tilgang.

Forløbende bliver afviklet som fire kursusdage af fire timer (enten 8-12 eller 12-16). Forud for første kursusgang skal der gennemføres en forundersøgelse, og der vil være opgaver, øvelser og podcasts, der skal arbejdes med i institutionen mellem kursusgangene. Der er ingen obligatorisk læsepensum, men der kan blive foreslået faglige artikler el.a. litteratur i mindre omfang.  

Leg, pædagogisk organisering og stueledelse - herunder pædagogens faglige rammesætning af legepædagogikken i hverdagen

Forløbet er tematiseret omkring leg, børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder, med fokus på pædagogens særlige funktion og position i den faglige ledelse af samarbejdet om legepædagogikken, knyttet til det pædagogiske grundlag og læreplanen udfoldet i hverdagens rutiner og aktiviteter. 

Kursusforløbet præsenterer både begrebslige overvejelser og metodiske aspekter af at facilitere læringsorienterede faglige refleksioner og dialoger, som præsenteres i tråd med den pædagogiske læreplans fokus på etablering af en styrket intentionel og evaluerbar pædagogisk praksis med afsæt i det pædagogiske grundlag. Der vil være en særlig opmærksomhed på pædagogen som faglig ressource i hverdagens arbejdsfællesskab og opfølgning på pædagogiske initiativer og aktiviteter i hverdagen. 

Kursusforløbet dækker:

-          Viden om legeteori, og pædagogiske tilgange der fremmer børns kreativitet, legemod og skaber afsæt for flere børns deltagelse i leg og børnefællesskaber

-          Indsigt i hvad der hæmmer og fremmer legens udfoldelse og børns deltagelsesmuligheder i legemiljøet, og hvordan forskellige typer af leg og legestemninger kan forberede børn på livet ved at styrke deres mod, selvbevidsthed, risikoforståelse, samt sociale kompetencer til at etablere, indgå i og opretholde legende børnefællesskaber

-          Metoder og praktiske greb til at formidle retning og mål for det legepædagogiske arbejde, og til samskabelse af pædagogiske legemiljøer med høj kvalitet i praksis

-          Bidrage til en åben og reflekteret evaluerings-, feedback- og læringsorienteret kultur, herunder rammesætte formelle og uformelle læringsdialoger, faglige refleksionsprocesser mv.

-          Metoder til at yde kollegial vejledning og lede arbejdsfællesskabets pædagogiske arbejde med leg

Datoerne for forløbet Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder er således 28. august, 18. september, 7. oktober og 30. oktober. Alle dage er fra klokken 12 til 16 på Campus Carlsberg

 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune
Tlf: +45 38210115
hach05@frederiksberg.dk

Kontaktinformation til arrangør

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune
Tlf: +45 38210115
hach05@frederiksberg.dk