Hop til hovedindholdet

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune logo

Kompetenceudviklingsforløb for pædagoger - 'Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder'


Dato og tid

Torsdag d. 10. april 2025 kl. 12:00 til torsdag d. 12. juni 2025 kl. 16:00

Tilmeldingsfrist

Fredag d. 21. marts 2025 kl. 15:00

Sted

KP - Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V KP - Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V

Kompetenceudviklingsforløb for pædagoger - 'Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder'


Arrangementsbeskrivelse

’Arbejdsgruppen for Stærke Arbejdsfællesskaber’ har sammen med forvaltningen og KP udviklet fire kompetenceudviklingsforløb for pædagoger. Forløbene er en del af vores arbejde med kapacitetsopbygningen ift. stærke børnefællesskaber og samtidig en del af arbejdsgruppens arbejde med den indsats i kvalitetsstrategien, der handler om fastholdelse af vores dygtige medarbejdere.

Alle fire forløb handler først og fremmest om leg - om forskellige legepositioner, krop og sansers betydning i leg, børns deltagelsesmuligheder i leg og om legestemninger. Herudover vil hvert forløb have sin egen særlige toning med et afgrænset fagligt fokus. De fire forløbs titler er således:

1. Leg, børnefællesskaber og alle børns deltagelsesmuligheder

2. Leg og det fysiske læringsmiljøs betydning for børns deltagelsesmuligheder

3. Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder

4. Leg, pædagogisk organisering og stueledelse - herunder pædagogens faglige rammesætning af legepædagogikken i hverdagen

Målet med alle forløb er, at pædagogerne i Frederiksberg Kommune tilegner sig fælles teoretisk viden om leg og metoder til at udvikle egen legepraksis, samt institutionens legemiljø. Dagene tilrettelægges som en kombination af oplæg, øvelser og refleksion og en gennemgående legende tilgang.

Forløbende bliver afviklet som fire kursusdage af fire timer (enten 8-12 eller 12-16). Forud for første kursusgang skal der gennemføres en forundersøgelse, og der vil være opgaver, øvelser og podcasts, der skal arbejdes med i institutionen mellem kursusgangene. Der er ingen obligatorisk læsepensum, men der kan blive foreslået faglige artikler el.a. litteratur i mindre omfang.  

Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder

Forløbet er tematiseret omkring leg, børneperspektiver og alle børns deltagelsesmuligheder med særligt fokus på pædagogen som særlig ressource i arbejdet med at få adgang til børns perspektiver, og inddrage og aktivere disse i en anerkendende pædagogisk tilgang i hverdagens rutiner og aktiviteter, hvor børns spor og børnefællesskaber forfølges systematisk.

 

Kursusforløbet præsenterer begrebslige overvejelser om børns udviklingsmuligheder i lyset af en legepædagogik, hvor fokus er på alle børns deltagelsesmuligheder i legefællesskaber. Fokus vil være på pædagogers positioner og muligheder for at nærme sig børns perspektiver og engagementer – samt overvejelser og veje i forhold til at bidrage til lege- og deltagelseskultur. Der vil være fokus på pædagogen som faglig ressourceperson og positionen som kollegial fagligt ledende - vejledende i organiseringen og tilrettelæggelsen af den pædagogiske hverdag, med fokus på inddragelse og aktivering af børns perspektiver i initiativer og aktiviteter.

 

Kursusforløbet dækker:

-          Viden om legeteori og pædagogiske tilgange der fremmer børns kreativitet, legemod og skaber afsæt for flere børns deltagelse i leg og børnefællesskaber

-          Indsigt i hvad der hæmmer og fremmer legens udfoldelse og børns deltagelsesmuligheder i legemiljøet, og hvordan forskellige typer af leg og legestemninger kan forberede børn på livet ved at styrke deres mod, selvbevidsthed, risikoforståelse, samt sociale kompetencer til at etablere, indgå i og opretholde legende børnefællesskaber

-          Viden om hvordan børneperspektiver kan inddrages til at følge børnenes spor i organisering af leg, rutiner og aktiviteter i hverdagen og understøtte legefællesskaber

-          Metoder til arbejdet med anerkendende pædagogik i forhold til organisering, planlægning, udfoldelse og opfølgning på pædagogiske initiativer, forløb mv, forbundet til børneperspektivet

-          Metoder til at yde kollegial vejledning og lede arbejdsfællesskabets pædagogiske arbejde med leg

 

Udbytte af kursusforløb

Kursusforløbet bidrager til forståelse af legens betydning for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i børnefællesskaber og giver indblik i pædagogiske greb og metoder, der med afsæt i et børneperspektiv, giver legen bedre betingelser i den daglige praksis. Herudover vil deltagerne:

-       I samarbejde med kolleger øve sig i at udvikle og implementere pædagogiske tilgange og metoder, der understøtter børns leg, udvikling, nysgerrighed og deltagelse i børnefællesskaber

-       Samarbejde ud fra et børneperspektiv for at styrke leg, legeprocesser og legemiljøer til gavn for børnefællesskabet

-       Metoder til udfoldelse af en anerkendende pædagogik der inddrager og aktiverer børneperspektivet og børns deltagelsesmuligheder i hverdagens rutiner og aktiviteter

-       Analysere og vurdere legens indvirkning på børns udvikling, trivsel, deltagelse og involvering i sociale samspil i børnefællesskaber

-       Metoder til at yde kollegial vejledning og lede arbejdsfællesskabets pædagogiske arbejde med leg

 

Datoerne for forløbet Leg, børneperspektiver og børns deltagelsesmuligheder er således 10. april, 30. april, 22. maj og 12. juni. Alle dage er fra klokken 12 til 16 på Campus Carlsberg

 

Find vej til arrangementet

Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >

Kontaktinformation til arrangør

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune
Tlf: +45 38210115
hach05@frederiksberg.dk

Kontaktinformation til arrangør

Dagtilbudsafdelingen Frederiksberg Kommune
Tlf: +45 38210115
hach05@frederiksberg.dk